Brzda spalinových ventilátorů

Elektrárna Počerady, a.s.

Dva kouřové ventilátory KV 21 a KV 22 v Elektrárně Počerady pracují paralelně. Na výstupu jsou spojeny do společného potrubí a do komínu. Ventilátory pohání 6 kV elektromotory o výkonu 2 MW a 980 ot/min. Otáčky elektromotorů nejsou nijak regulované.

Při startu ventilátoru dochází k rizikovému provoznímu stavu. Již běžící ventilátor roztáčí druhý ventilátor do opačného směru. Při startu roztočeného ventilátoru dojde k přetížení elektromotoru a výpadku, hrozí i uvolnění celého soustrojí ventilátoru.

Navrhli jsme brzdný systém s kotoučovými brzdami a se speciální aretací a ručním odbrzděním.

Standardní brzdu bez úprav není možné použít. Při výpadku napájení brzdy by došlo k zabrzdění do roztočeného ventilátoru. Technicky čistý není ani permanentní běh elhy, která zajišťuje odbrzdění.

Vyvinuli jsme proto aretační rameno, které nechá brzdu odbrzděnou i bez napájení. Systém vyhodnocuje otáčky brzdného disku při zastavování ventilátoru a brzda zabrzdí, až jsou otáčky blízké nule. Tím je zaručeno, že ventilátor se neroztočí na druhou stranu. Těsně před samotným startem ventilátoru se brzda odbrzdí a zaaretuje. Následně se vypne i napájení elhy.

Elha je tak po celou dobu chodu ventilátorů (což představuje prakticky celý rok) bez napájení a nehrozí zabrzdění běžícího ventilátoru.

Vzhledem ke krátké odstávce, bylo třeba montáž nového a unikátního zařízení provést v extrémně krátkém čase. Během dvou dnů. Zároveň nebylo možné udělat některé přípravné práce, protože ventilátory jsou provozovány permanentně a místo instalace brzdiče s brzdným diskem je z bezpečnostních důvodů zakrytované.

Za 24 hodin se povedlo

  • Nainstalovat, brzdné jednotky na připravené frémy.
  • Připojit elektroinstalaci a upravit stávající kolizní elektroinstalaci.
  • Kompletně seřídit a nastavit obě brzdné jednotky a aretační ramena.
  • Oživit řídící systém vzhledem k brzdám i vzhledem k velínu.
  • Vyzkoušet a oživit všechny snímače poloh a otáček.
  • Nainstalovat a upravit bezpečnostní krytování brzd.
  • Udělat zkušební testy s vypnutými i zapnutými ventilátory.
  • Upravit SW řídících jednotek dle nových zkušeností a požadavků na zastavení.

Projekt byl následně úspěšně a v požadovaném termínu předán provozovateli.

Naše webové stránky používají soubory cookie. Prohlížením našich webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Další informace zde. Souhlasím