Nový pohon šikmého dopravníkového pásu T10B vnějšího zauhlování

V měsíci 10/2018 došlo k poruše na převodovce šikmého dopravníkového pásu T10B, spojené s destrukcí některých částí převodovky. Jednalo se o důležitý šikmý zauhlovací pás, který dopravuje palivo ze skládky do zásobníků surového uhlí nad kotelnou, výkon hnacího elektromotoru 132 kW. Navrhli jsme výměnu původní, zastaralé pohonné jednotky za novou, odpovídající současným technickým možnostem. Pokud Vás zajímá víc, klikněte na nadpis.

Nový pohon šikmého dopravníkového pásu T10B vnějšího zauhlování

ČEZ a.s., Elektrárna Dětmarovice (generální dodavatel díla ČEZ Energetické produkty, s.r.o.)

Původní pohonná jednotka byla vybavena kroužkovým asynchronním elektromotorem s odporovým rotorovým spouštěčem pro zajištění pozvolného rozběhu pásu (obr. č. 1). Tato zastaralá koncepce pohonu je poněkud složitá a náročná na okolní prostor. Elektromotor vyžaduje dva silové přívody (stator + kroužky rotoru), několikastupňový odporový spouštěč, elektrorozváděčové pole se stykači pro ovládání odporového spouštěče a k tomu všemu ještě ovládací systém, který rozběh pásu nějakým, alespoň trošku inteligentním způsobem, řídí. Přesto docházelo při rozběhu k rázům do gurty dopravníkového pásu a jeho mechaniky v okamžicích přepínání jednotlivých odporových stupňů spouštěče a tedy při skokových změnách kroutícího momentu elektromotoru. Díky tomu docházelo ke zvýšenému opotřebení převodovky, samotné mechaniky dopravníkového pásu a také gurty.

Novou pohonnou jednotku jsme podstatně zjednodušili.
Sestava pohonné jednotky je následující:

  • standardní asynchronní elektromotor s kotvou na krátko (výrobce SIEMENS)
  • kuželo-čelní převodovka (výrobce SEW)
  • rozběhová hydraulická spojka + bubnová brzda (výrobce TRANSFLUID)
  • pružná spojka pro spojení hřídele převodovky a dopravníkového pásu (výrobce CMD)

Mezi hřídel elektromotoru a vstupní hřídel převodovky je namontována hydraulická rozběhová spojka a nová bubnová brzda. Pomocí hydraulické rozběhové spojky lze docílit toho, že elektromotor se rozbíhá sice „na tvrdo“, ale VŽDY v odlehčeném stavu a dopravníkový pás se rozbíhá VŽDY velmi pozvolna a bez jakýchkoliv momentových rázů. Podle konstrukčního provedení hydraulické rozběhové spojky a množství olejové náplně může rozběh trvat od jednotek až po desítky sekund. Hydraulická rozběhová spojka dále funguje jako spolehlivá momentová ochrana dopravníkového pásu. Pokud dojde k překročení kroutícího momentu na cca 1,3 až 1,5xMn, dojde k přerušení olejové vrstvy uvnitř hydraulické spojky, pomocí které dochází k přenosu kroutícího momentu od elektromotoru a hnaný stroj se zastaví. Nová pohonná jednotka je již v moderním provedení tak, jak se v dnešní době užívá.

Výhody oproti stávajícímu provedení:

    • pozvolný rozběh dopravníkového pásu bez momentových rázů
    • spolehlivá momentová ochrana mechaniky dopravníkového pásu
    • značné zjednodušení pohonu, včetně jeho ovládání
    • zvýšení spolehlivosti provozu (snížení poruchovosti)
    • mnohem menší nároky na zastavěný prostor
    • velmi tichý provoz